Czy wiesz jak dobrać odpowiednie etykiety?

Wybór etykiet może być ciężki. Z tego powodu przygotowaliśmy poradnik ułatwiający wybór pomiędzy rodzajami surowców, z których wykonuje się etykiety samoprzylepne oraz w jaki sposób dobrać odpowiedni rozmiar dla drukarki. W poniższym artykule zawarliśmy wszystko co dotyczy wyboru właściwych nalepek dla kodów kreskowych.

Czy wiesz jak dobrać odpowiednie etykiety?

Najważniejszym, a nawet kluczowym kryterium przy zakupie etykiet samoprzylepnych jest ich przeznaczenie.  Tu niezbędna jest wiedza o procesach zachodzących w przedsiębiorstwie,  sposobach magazynowania, oczekiwaniach odbiorców czy klientów, charakterystyce towarów, na których etykieta będzie umieszczona.  Innych etykiet używa przetwórnia ryb, a innych producent okien. To jasne.  Warto jednak proces wyboru poznać „krok po kroku”. Poniżej postaramy się Wam przybliżyć najważniejsze elementy.

Rozmiar ma znaczenie.

Czyli szerokość i wysokość. I co ważne, oba wymiary podaje się zawsze w tej właśnie kolejności, to zasada obowiązująca w poligrafii. To znacznie ułatwia późniejszą komunikację , nie ma bowiem potrzeby dodawania informacji, co jest szerokością a co wysokością. Dodatkowo trzeba mieć na uwadze jakim sprzętem do dalszej obróbki etykiet dysponujemy w przedsiębiorstwie. Te parametry podane są na drukarkach: maksymalna wielkość etykiety jaką jest w stanie obsłużyć drukarka. Zamówienie zbyt dużej lub zbyt małej uniemożliwi prawidłowe wykorzystanie etykiety.

Schemat określania rozmiarów etykiety na roli

Schemat określania szerokości, wysokości i średnicy gilzy etykiety

Druk drukowi nierówny.

Sprawa niby oczywista, ale warto o tym przypomnieć. Termiczne, termotransferowe, wielokolorowe lub czarno białe, foliowe czy papierowe. Tu też znaczenie ma sprzęt (drukarki) oraz wspomniana na wstępie specyfika produkcji, towaru, czy sposobu magazynowania. Etykiety mają w opisach podane informacje czy nadają się do druku termicznego, termotransferowego, czy druku kolorowego.

Tzw. okoliczności przyrody.

A poważnie, chodzi o środowisko, w którym znajdzie się etykieta od procesu produkcji, magazynowania, transportu i ewentualnej ekspozycji (w sklepie). Łatwo się domyślić, że etykiety np. do mrożonek muszą być wodoodporne i dobrze znosić niskie temperatury chłodni czy lodówek. Tu często zastosowanie znajdują etykiety foliowe. Z kolei etykiety na materiały „suche”, np. artykuły papiernicze czy zabawki, nie mają aż takich wymagań, wystarczy etykieta papierowa.

Na rynku dostępne są obecnie takie rodzaje etykiet:

Etykiety papierowe przeznaczone są do wydruku termotransferowego, czyli przy użyciu kalki (taśmy termotransferowej). Druk cechuje trwałość i odporność na ścieranie oraz to, że nie ciemnieją pod wpływem promieni UV. Można je bardzo łatwo przerwać, nie są też odporne na ścieranie. Znajdują zastosowanie wszędzie tam gdzie nie jest wymagana wysoka odporność na warunki atmosferyczne oraz na wilgoć.

Folia PE to bardzo elastyczny materiał, który może być stosowany na miękkie pojemniki, torby foliowe itp. Używany jest głównie w przemyśle chemicznym, kosmetycznym lub do oznaczania środków trwałych.

Folie PP są materiałem o dużej trwałości, są sztywne ale pozwalają na łatwą obróbkę mechaniczną, dzięki czemu wykorzystywane są w przemyśle spożywczym, w produkcji artykułów reklamowych, różnych opakowań i tekstyliów. Mniejsza elastyczność polipropylenu ogranicza możliwości zastosowania na nierównych powierzchniach lub przy miękkich opakowaniach. Folia propylenowa jest odporna na wysoką temperaturę, wilgoć oraz chemikalia.

Etykiety poliestrowe znakomicie sprawują się przy znakowaniu elementów elektrycznych i elektronicznych. Poliester jest odporny na zmienne warunki takie jak: wahania temperatur, środki chemiczne, czy wilgoć. Mogą być również wykorzystywane w trudnych warunkach przemysłowych i magazynowych, ponieważ poliester jest odporny na ścieranie. Używany głównie jako tabliczki znamionowe, oznaczenia środków trwałych, etykiet informacyjnych itp.

Etykiety wykonane z folii winylowych odznaczają się elastycznością, dzięki czemu mogą być naklejane na trudne powierzchnie – porowate i zakrzywione. Czas przez który etykiety mogą być wystawione na warunki zewnętrzne wynosi 5 lat, a do zastosowań wewnętrznych niemal nieograniczony. Etykiety winylowe są stosowane przy plombowaniu podzespołów elektronicznych i części komputerowych, nie przewodzą prądu. Dodatkowo są niepalne – gasną po 15 sekundach oraz nie rozlewają się – niekapiące.

Etykiety akrylowe posiadają zwiększoną odporność na działanie bardzo wysokich temperatur (do 300°C). Są również odporne na promieniowanie UV oraz chemikalia. Znajdują głównie zastosowanie do znakowania obwodów drukowanych, jako plomby gwarancyjne, etykiety informacyjne, tabliczki znamionowe, schematy połączeń, oznaczenia regałów oraz oznaczenia elementów na produkcję.

Materiał został zaprojektowany do zabezpieczenia produktów. Chroni on towar przed niepowołaną ingerencją osób zewnętrznych (np. jako plomba gwarancyjna, po zerwaniu której następuje utrata gwarancji). Stosowany np. do oznaczania środków trwałych takich jak sprzęt biurowy, komputerowy, liczników wody albo gazu. Działanie etykiety zabezpieczającej VOID polega na naklejeniu jej na powierzchnie, do której się bardzo mocno przylega, a podczas próby zerwania ulega ona trwałemu uszkodzeniu pozostawiając napisy na powierzchni „VOID STOP” albo wzór szachownicy. Uszkodzenie jest również widoczne na powierzchni etykiety, co uniemożliwia jej ponowne użycie. Nie nadają się na obwody drukowane lub elektryczne, ponieważ folia przewodzi prąd.

Kształt też ma znaczenie.

Najpopularniejszymi etykietami są etykiety prostokątne. Wynika to z faktu, że takie są najczęściej wykorzystywane. Kod kreskowy i inne informacje służące wyłącznie identyfikacji towaru nie wymagają specjalnie kreatywnych rozwiązań. Dopiero kiedy mowa jest o produktach, z którymi styczność ma klient, pojawia się etykieta o indywidualnym kształcie. Jednak i tu są podstawowe takie jak koła czy elipsy. Wszelkie inne wymagają inwestycji we własny wykrojnik i często wykluczają też możliwość druku we własnym przedsiębiorstwie i zamawianie gotowych etykiet w specjalistycznych drukarniach. Jednak czego się nie robi, by wyróżnić swój produkt na półce? Są oczywiście możliwości częściowego znakowania etykiet o unikalnym kształcie – np. nadruku daty ważności czy numeru partii.

Ciekawostką są etykiety nacinane, które utrudniają odklejenie z produktu. To forma ich zabezpieczenia przed kradzieżą.

Na mur beton.

Czyli, albo ma być przyklejona, by jej nie oderwać, albo wręcz przeciwnie. I taki też jest podstawowy podział etykiet: z klejem mocnym i klejem łatwo odspajalnym. Kryterium doboru jest przede wszystkim powierzchnia i jej faktura. Gładkie, płaskie powierzchnie nie wymagają specjalnych klejów, etykieta przywiera łatwo i równie prosto ją usunąć. Co innego jeśli powierzchnia jest chropowata (np. bloczek betonowy), miękka (np. plastikowy pojemnik). Tu wymagany jest mocny klej, jego dobór poprzedzony często jest testem wytrzymałości. Z kolei etykiety z klejem słabym (łatwo odspajalnym) znajdują zastosowanie wszędzie tam, gdzie liczy się możliwość szybkiego i nieinwazyjnego odklejenia etykiety. Tu najlepszym przykładem mogą być etykiety umieszczane na oknach. Oznaczenia produktu, uwagi i instrukcje dla montażystów czy użytkowników, które potem mają być usunięte, mają właśnie taki klej. Usunięcie etykiety nie wymaga specjalnych środków, na powierzchni nie zostaje też żaden ślad.

Jaki kolor?

Etykiety najczęściej są białe i dostępne w podstawowych rodzajach: matowe, błyszczące, półbłyszczące. Do etykiet białych zalicza się też etykiety szare i srebrne. Są jednak na rynku dostępne etykiety kolorowe, zarówno papierowe jak i termiczne. Tu kolorystyka dostępna jest w ramach palety PANTONE i pozwala na dokonanie wyboru zgodnie z indywidualnymi potrzebami. Klienci często wybierają kolory tzw. fluorescencyjne, bo takie etykiety rzucają się w oczy i łatwiej je zauważyć pracownikom magazynu czy produkcji.

Rolka czy arkusz.

W tym pytaniu zawarty jest podstawowy podział. Tu też znaczenie ma sprzęt jakim dysponuje przedsiębiorstwo, a który ma służyć do dalszej obróbki etykiety (drukarki i etykieciarki). W każdym przypadku dodatkowymi informacjami jakimi musi dysponować zamawiający są oprócz wymiarów samej etykiety, także: ilość etykiet na rolce lub arkuszu, odległości między etykietami, odległość od krawędzi etykiety do krawędzi podkładu i szerokość rolki lub arkusza

Spójrzmy jeszcze na generalne różnice między etykietami na roli a tymi na arkuszach.

Etykiety na roli

Etykiety na rolach są wykorzystywane wszędzie tam, gdzie ruch etykiet jest większy i potrzebne jest zautomatyzowanie procesu. Jest to głównie produkcja, magazyn, gdzie jest drukarka kodów kreskowych. Niezależnie od rodzaju drukarki, każda jest przystosowana do zadruku etykiet na roli. Dystrybuowane są jako długie taśmy, na których umieszczone są etykiety w rzędzie lub kilku rzędach i zawinięte w szpulę z kartonową gilzą w środku. Pozwala to na włożenie roli do drukarki. Możliwe jest również umieszczenie rolki dwurzędowej lub więcej, jeśli jest taka potrzeba (np. gdy etykiety są małe), dzięki czemu podczas jednego zadruku otrzymujemy więcej niż jedną zadrukowaną etykietę, z to znacznie przyspiesza proces wydruku.

Zalety etykiet na roli

Zaletą etykiet na roli i zadruku ich na drukarce kodów kreskowych jest możliwość zastosowania odklejaka. Zadrukowane etykiety z drukarki są już przygotowane do szybkiego wyjęcia i natychmiastowego przyklejenia. Dokładając do tego nawijak podkładu operator nie musi się martwić, rosnącą stertą podkładu przed drukarką, co pozwala na utrzymanie porządku i zmniejszenie ilości pracy związanej z wydrukiem. Obcinak w drukarce pozwala natomiast na odcięcie zadrukowanej etykiety razem z podkładem.

Etykiety na arkuszu

Są dostarczane na arkuszach formatu A4 z wyciętymi etykietami, można je zadrukowywać w drukarce atramentowej lub ręcznie znakować. To rozwiązanie idealne w biurze przy ręcznym naklejaniu i mało praktyczne na produkcji, w magazynie oraz wszystkich miejscach, gdzie ilość i wykorzystywanie tych etykiet jest bardzo duże. Czołowym przedstawicielem na rynku jest firma Avery.

W obu przypadkach – na roli i na arkuszach możliwe są różne kształty etykiet i różne rodzaje kleju.

Co z etykietami do drukarek kolorowych?

Przede wszystkim etykiety stosowane do zadruku w drukarkach kolorowych różnią się parametrami od tych zwykłych. Są one przystosowane do specyficznych wymagań drukarek kolorowych etykiet, dlatego każdy z producentów tychże posiada swoje etykiety.  Na przykład  Epson albo Primera. Na rynku są dostępne również etykiety typu JET, które są zamiennikami dla droższych etykiet EpsonPrimera, ale są też przystosowane do zadruku w drukarkach kolorowych etykiet. Do urządzeń Primera są również folie Tuff Coat, które są foliami zdobiącymi etykiety, np. efekt posrebrzenia.

Kategoria: Artykuły poradnikowe